Andreas schrieb:
Hallo versammelte Fachgemeinde,
ich bin auf der Suche nach einer Engine, mit der man Endspiele trainieren kann. Wer jetzt vorschnell meint "geht doch mit jeder", dann muss ich widersprechen. Das Problem ist nämlich, dass die mir bekannten Engines in kürzester Zeit erkennen, dass ein Endspiel für sie verloren ist und nur noch dummes Zeug ziehen (meist wird dann nur noch der König sinnlos übers Brett bewegt) während ich erstmal den Gewinnweg finden muss, was auch bei theoretisch klar gewonnen Endspielen nicht immer trivial ist. Gibt es eine Engine, die nicht so reagiert?
Danke,
Andreas
Wie wäre das mit Hiarcs und der Funktion: Swindle Opponent ?
"Swindle Opponent (ON)
In positions which are normally drawn (for example K+R v K+B), the swindle setting tells HIARCS to keep pressing for the win if it is the stronger side. This is most applicable against human opponents or computer opponents who do not use endgame tablebases. Default is ON."
Bei Crafty gibt es so was auch:
swindle on|off This command gives you control over "swindle mode." When on, and playing a game, Crafty will try to win drawn endings (according to the tablebases) if it has winning chances (like KR vs KB, for example). This will put up very stiff "resistance" to accepting the draw, while with this mode off, it may be very easy to draw a position once the tablebases say "drawn." This mode is automatically turned "off" during analysis or when annotating a game, and is only used when actually playing a game against an opponent. If there are no tablebases then this has no effect on the game at all.
Viele Grüße
Werner