Von talkchess:
I have wondered what would be the simplest rule change to chess that would make it a two-result game (win or loss) while still being roughly fair to both players. In the real chess world this is sometimes done by giving White more time and Black draw odds, but with a few exceptions this has been done only at ten minute or faster time limits. Let's say we won't use time in the rules, equal time is assumed. Here is what I think might be an original, simple, and fair enough solution.
White is not allowed to castle long, Black is not allowed to castle short, Black wins draws. That's it. It is a subset of normal chess; if you stipulate the starting sequence 1.Na3 Nh6 2.Rb1 Rg8 3.Ra1 Rh8 4.Nb1 Ng8 you get the above castling status. Since castling short is easier to accomplish than castling long and doesn't require an extra move to "finish" the castle (Kb8) White's advantage is obviously larger than normal, despite the symmetry of the rule, and the fact that same side castling never happens makes the draw odds less significant. But it's far from clear which side has the better chances or the theoretically won position. Most people would rather play White, because it's more "fun", but whether White would score more than 50% in either human vs human or engine vs engine play is not obvious.
Kurz gesagt: Weiß darf nicht lang und Schwarz nicht kurz rochieren. Und alle Remisen werden als Sieg für Schwarz gewertet. Annahme dabei ist, daß Schwarz mehr benachteiligt wird, weil die kurze Rochade zu verbieten ein größeres Handicap ist, als die lange Rochade zu verbieten.
Die Idee ist nicht unintressant. Also hab ich mal auf die Schnelle die Stockfish Framework 8moves Eröffnungen mit der Linie 1.Na3 Nh6 2.Rb1 Rg8 3.Ra1 Rh8 4.Nb1 Ng8 kombiniert und dann alle illegalen Zugfolgen herausgefiltert (also z.B. alle Eröffnungslinien, in denen Schwarz eigentlich kurz rochiert hätte, was nun ja illegal ist).
20616 opening lines blieben übrig (von34700), also eine ganze Menge. Also hab ich noch zwei kleinere Sets erstellt, wo die Vorgaben kürzer waren:
4moves (8 plies), da bleiben 3614 unique Endpositions.
2.5 moves (5 plies), da bleiben 871 unique Endpositions.
Alle drei PGN-files und die 3 dazugehörigen EPD-files (mit den FENs der Endstellungen) sind im Download. Man spielt damit zunächst normale Engine-Partien und setzt dann hinterher alle Remisen auf Sieg Schwarz. Simpel.
Download auf meiner Website oder gleich hier:
https://www.sp-cc.de/files/lk_armageddon.zipHabe mal einen 1000er Testrun gestartet, mit meinen üblichen Testbedingungen (asmFish 170426 vs. Komodo 10.4, 5'+3'' time-control, singlecore, no ponder, no endgame-bases, LittleBlitzerGUI, 1000 games each testrun), mit denen ich alle Eröffnugssets durchteste. Das wird einige Tage brauchen, wegen der langen Bedenkzeit. Dann setze ich alle Remisen auf Sieg Schwarz und schaue mal, wie das Ergebnis ausfällt. Sollte Schwarz noch "zu gut" dabei wegkommen, könnte man optional für Schwarz auch noch die lange Rochade sperren, das ist keine große Sache. Mal gucken.